PANDORA OPJUSTERER FINANSIELLE FORVENTNINGER TIL 2013 - OMSÆTNINGEN FORVENTES NU AT BLIVE CA. DKK 8,6 MIA. OG EBITDA-MARGINEN CA. 30%

October 31, 2013

På baggrund af de præliminære resultater for 3. kvartal 2013, har bestyrelsen i PANDORA besluttet at opjustere Selskabets finansielle forventninger til 2013.

De første ni måneder af 2013 har vist en solid fremgang med omsætningsvækst på tværs af alle større regioner, på trods af negativ påvirkning fra valutakursudviklingen, særligt i 3. kvartal 2013.

PANDORAs CEO Allan Leighton udtaler: "Omsætningsvæksten fortsatte i 3. kvartal 2013 med et bedre end forventet indsalg og salg ud af butikkerne på alle større markeder, samt en betydelig omsætningsforbedring på de nye markeder, med forbedret operationel gearing til følge. Som konsekvens heraf, samt en øget tiltro til at produktionen kan levere til dette efterspørgselsniveau, opjusterer vi vores forventninger".

Omsætningen i 3. kvartal 2013 udgjorde DKK 2.255 mio., en stigning på 25,7% (32,9% i lokal valuta) i forhold til 3. kvartal 2012. Stigningen kan henføres til et fortsat stærkt salg af nylancerede produkter, fortsat stærk vækst i omsætningen på nye markeder, samt ekspansionen i det globale netværk. Produktpriserne har været stort set stabile sammenlignet med 3. kvartal 2012.

I de første ni måneder af 2013 har PANDORA åbnet 116 Konceptbutikker og PANDORA forventer en acceleration i antallet af åbninger i 4. kvartal 2013.

I 3. kvartal 2013 fortsatte det stærke, direkte sammenlignelige salg ud af PANDORAs Konceptbutikker med vækstrater i forhold til 3. kvartal 2012 på henholdsvis 12,6% i USA, 13,6% i Storbritannien, 8,2% i Tyskland og 25,2% i Australien.

Bruttomarginen for 3. kvartal 2013 var 66,2% (3. kvartal 2012: 64,1%).

Driftsomkostningerne i 3. kvartal 2013 udgjorde DKK 785 mio. (salgs- og distributionsomkostninger: DKK 354 mio., markedsføringsomkostninger: DKK 211 mio., administrationsomkostninger: DKK 220 mio.) For 4. kvartal 2013 forventer PANDORA en sæsonbetinget stigning i salgs-, distributions- og markedsføringsomkostninger. Administrationsomkostningerne i 4. kvartal forventes at være stort set på niveau med tidligere kvartaler i 2013.

EBITDA-marginen for 3. kvartal 2013 var 33,8% (3. kvartal 2012: 28,0%).

Ved udgangen af ​​3. kvartal 2013 svarede hensættelsen til returnering af produkter til omkring 8% af omsætningens værdi de seneste 12 måneder. Den forsatte succes for Selskabets nyere produkter har resulteret i færre produktreturneringer. Hensættelser til fremtidig returnering af produkter forventes derfor at ligge på omkring 8% ved udgangen af året, hvilket er marginalt lavere end de tidligere udmeldte 9%. Ændringen har haft en positiv effekt på omsætningen på omkring DKK 80 mio., og cirka 1 procentpoint på EBITDA-marginen i 3. kvartal 2013.

OPDATEREDE FINANSIELLE FORVENTNINGER FOR 2013
For 2013 forventer PANDORA en omsætning på cirka DKK 8,6 mia. (mod tidligere forventet cirka DKK 8 mia.) og en EBITDA-margin på cirka 30% (fra tidligere forventet cirka 27%).

PANDORA forventer anlægsinvesteringer på cirka DKK 400 mio. Anlægsinvesteringerne er eksklusive engangsbetalingen på DKK 190 mio., relateret til købet af immaterielle rettigheder fra Trollbeads A/S samt investeringer i forbindelse med købet af distributøren i Brasilien.

Selskabets effektive skatteprocent forventes fortsat at udgøre cirka 19%.

I 2013 forventer PANDORA at åbne omkring 195 Konceptbutikker (mod tidligere forventet omkring 175).

En fuldstændig delårsrapport for 3. kvartal 2013 vil blive offentliggjort den 12. november 2013, hvor selskabets ledelse vil oplyse yderligere detaljer om regnskabet.

PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker fremstillet af ædle materialer og til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 70 lande fordelt på seks kontinenter via ca. 10.300 forhandlere, herunder ca. 1,000 Konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan over 7.300 medarbejdere, hvoraf 5.200 arbejder i Gemopolis i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen. I 2012 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 6,7 mia. (ca. EUR 900 mio.). For yderligere oplysninger se www.pandoragroup.com.

For yderligere spørgsmål, kontakt venligst:

Jakob Risom