PANDORA OPJUSTERER FINANSIELLE FORVENTNINGER TIL 2013

Nr. 103
SELSKABSMEDDELELSE
30. juli 2013

PANDORAs bestyrelse har besluttet at opjustere selskabets finansielle forventninger til 2013.

De gode resultater, som blev rapporteret for 1. kvartal 2013, med solid vækst i omsætningen på tværs af alle regioner, er forsat i årets 2. kvartal og videre ind i juli måned. Omsætningsvæksten er primært et resultat af vellykkede lanceringer af nye produkter samt høje genbestillingsrater.

De foreløbige resultater for 2. kvartal 2013 indikerer en omsætning på cirka DKK 1,9 milliarder og en EBITDA-margin på cirka 27%. Derudover fortsatte det direkte sammenlignelige salg ud af Konceptbutikkerne de gode takter i 2. kvartal med 8,8% vækst i USA, 11,6% vækst i Storbritannien, 1,7% vækst i Tyskland og 22,4% vækst i Australien sammenlignet med 2. kvartal 2012.

OPDATEREDE FINANSIELLE FORVENTNINGER FOR 2013
For 2013 forventer PANDORA en omsætning på cirka DKK 8 milliarder (mod tidligere forventet over DKK 7,2 milliarder) og en EBITDA-margin på cirka 27% (mod tidligere forventet mere end 25%).

PANDORA forventer anlægsinvesteringer på cirka DKK 400 millioner (mod tidligere forventet cirka DKK 300 millioner) for 2013. Anlægsinvesteringerne ekskluderer engangsbetalingen på DKK 190 millioner, som relaterer sig til købet af immaterielle rettigheder fra Trollbeads A/S i 1. kvartal 2013. Stigningen i anlægsinvesteringer er primært relateret til udvidelse af produktionen i Thailand, som forberedelse til fremtidig efterspørgsel.

Selskabets effektive skatteprocent forventes forsat at udgøre cirka 19% for 2013.

I 2013 forventer PANDORA at åbne omkring 175 Konceptbutikker (mod tidligere forventet omkring 150).

En endelig og fuldstændig delårsrapport for 2. kvartal 2013 vil blive offentliggjort 13. august 2013, hvor selskabets ledelse vil oplyse yderligere detaljer om regnskabet.

PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker fremstillet af ædle materialer og til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 70 lande fordelt på seks kontinenter via ca. 10.200 forhandlere, herunder ca. 900 Konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan over 6.200 medarbejdere, hvoraf 4.200 arbejder i Gemopolis i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen. I 2012 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 6,7 milliarder (ca. EUR 900 millioner). For yderligere oplysninger se www.pandoragroup.com

For yderligere spørgsmål, kontakt venligst:

Jakob Risom