PANDORA OPDATERER FINANSIEL RAPPORTERINGSSTRUKTUR

PANDORA OPDATERER FINANSIEL RAPPORTERINGSSTRUKTUR

April 20, 2017

PANDORA annoncerer i dag en opdatering af Selskabets finansielle rapporteringsstruktur med virkning fra delårsrapporten for 1. kvartal 2017. Baseret på en grundig analyse af Selskabets rapporteringsstruktur, en gennemgang af rapportering blandt sammenlignelige selskaber, samt input fra eksterne interessenter, har PANDORA besluttet at opdatere den finansielle rapporteringsstruktur, for at sikre at den mere hensigtsmæssigt afspejler udviklingen i den underliggende forretning.

Peter Vekslund, CFO i PANDORA, udtaler: "Opdateringerne bygger på de ændringer vi foretog sidste år, og vil gøre det muligt for investorer og analytikere at modellere omsætningsudviklingen mere hensigtsmæssigt på tværs af Gruppen.

Dertil vil den opdaterede finansielle rapportering give et bedre indblik i udviklingen i vores egne butikker, som bidrager med en stigende andel af vores samlede omsætning. Den stigende omsætningsandel fra PANDORA-ejede butikker øger vores kontrol med brandet, og samtidig realiserer vi den fulde detailomsætning. Siden 2012 er omsætningen fra PANDORA-ejede konceptbutikker steget gennemsnitligt med ca. 80% om året og vi forventer, at denne omsætning allerede i 2017 vil overstige vores omsætning fra franchise konceptbutikker."

Den opdaterede finansielle rapporteringsstruktur vil indeholde følgende ændringer:

OMSÆTNING
-          Som et supplement til omsætningen per region (Nord- og Sydamerika, EMEA , samt Asien og Stillehavsområdet) vil PANDORA rapportere omsætning per land for de syv største markeder målt på omsætning. For 2017 vil dette inkludere USA, Storbritannien, Italien, Frankrig, Tyskland, Australien og Kina
-          Omsætning fra "Andre smykker" vil blive opdelt i to kategorier:
     o   "Øreringe"
     o   "Halskæder & Vedhæng"
-          Vækst rater på tværs af alle omsætningstal vil blive rapporteret i både danske kroner og lokal valuta
-          Rapportering af regional omsætning per distributionskanal og butikstype vil ophøre
-          Rapportering af underkategorien under "Armbånd", "Moments og PANDORA ESSENCE COLLECTION", vil ophøre

VÆKST
-          Global vækst i det direkte sammenlignelige salg for PANDORA-ejede konceptbutikker vil erstatte global og regional vækst i det direkte sammenlignelige salg på tværs ejerskab af alle konceptbutikker (PANDORA-ejede, franchise og distributører)
-          Vækst i det direkte sammenlignelige salg for PANDORA-ejede konceptbutikker i USA vil være inkluderet1
-          Vækst i det direkte sammenlignelige salg vil inkludere PANDORAs eSTOREs
-          Vækst i det direkte sammenlignelige salg for specifikke lande, ud over USA, vil ikke blive rapporteret

BUTIKKER
-          "Shop-in-shops" samt "multibranded butikker" vil blive slået sammen til "Andre salgskanaler" og rapporteret under et, både vedrørende omsætning og antal butikker
-          PANDORA vil forsat rapportere antallet af konceptbutikker per land (lande med 10 eller flere konceptbutikker), men alle yderligere butiksantal per region vil ikke blive rapporteret fremover

Vedhæftede appendiks indeholder sammenligningstal for de seneste 8 kvartaler baseret på den opdaterede finansielle rapporteringsstruktur[1]. Appendiks kan også findes på:

FINANSIELLE FORVENTNINGER
De finansielle forventninger er uændrede og indholdet af denne meddelelse får ingen indflydelse på PANDORAs finansielle forventninger til 2017, som senest blev meldt ud i forbindelse med årsrapporten for 2016, den 7. februar 2017.

TELEFONKONFERENCE
Der afholdes i dag kl. 10.00 en telefonkonference for investorer og finansanalytikere, som kan følges på www.pandoragroup.com. Den tilhørende præsentation vil være tilgængelig på hjemmesiden en time inden telekonferencen.

Følgende telefonnumre kan benyttes:
Danmark: +45 3271 1659
Storbritannien (internationalt): +44 (0) 203 427 1907
USA: +1 212 444 0896

Når der ringes ind til telefonkonferencen, skal deltagerne angive bekræftelseskoden "PANDORA".

PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker af høj kvalitet til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 100 lande fordelt på seks kontinenter via ca. 8.100 forhandlere, herunder mere end 2.100 konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan mere end 21.500 medarbejdere, hvoraf ca. 12.400 arbejder i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på Nasdaq Copenhagen. I 2016 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 20,3 mia. (ca. EUR 2,7 mia.).

Director, Corporate Communications
krly@pandora.net

Brian Granberg
brgr@pandora.net

[1] Sammenligningstal for vækst i det direkte sammenlignelige salg for PANDORA-ejede butikker i USA er ikke oplyst, på grund af det begrænsede antal af egne konceptbutikker i referenceperioden.