PANDORA RAPPORTERER 16% OMSÆTNINGSVÆKST I LOKAL VALUTA OG EN EBITDA-MARGIN PÅ 37,8%

November 7, 2017

FINANSIELLE HOVED- OG NØGLETAL
·         Koncernomsætningen steg i 3. kvartal 2017 med 13% (16% i lokal valuta) til DKK 5.194 mio. (3. kvartal 2016: DKK 4.612 mio.).

·         Omsætningen fra PANDORA-ejede butikker steg med 35% (40% i lokal valuta).

-          Væksten i det direkte sammenlignelige salg for PANDORA-ejede konceptbutikker udgjorde 5%

·         Omsætningen fra EMEA steg med 15% (17% i lokal valuta) primært drevet af en positiv udvikling i Italien og Tyskland

·         Omsætningen fra Nord- og Sydamerika steg med 1% (6% i lokal valuta)

-          Væksten i det direkte sammenlignelige salg i USA  udgjorde 5%

·         Omsætningen i Asien og Stillehavsområdet steg med 26% (32% i lokal valuta) drevet af stærk salgsvækst i Australien og Kina

·         Omsætningen fra Charms steg med 9%, mens omsætningen fra Armbånd steg med 13%

·         Udviklingen hen imod at blive et komplet smykkebrand forløber fortsat planmæssigt, og den samlede omsætning fra Ringe, Øreringe samt Halskæder og Vedhæng steg med 21%, således at de tre kategorier udgør 27% af koncernomsætningen

·         Bruttomarginen udgjorde 74,2% i 3. kvartal 2017 (3. kvartal 2016: 75,1%)

·         EBITDA udgjorde DKK 1.965 mio. i 3. kvartal 2017 (3. kvartal 2016: DKK 1.842 mio.), svarende til en EBITDA-margin på 37,8% (3. kvartal 2016: 39,9%). Faldet skyldes primært ugunstige valutakursudsving og højere markedsføringsomkostninger

·         Frit cash flow udgjorde DKK 637 mio. i 3. kvartal 2017 (3. kvartal 2016: DKK 577 mio.)

·         PANDORA returnerede i kvartalet DKK 1.650 mio. til aktionærer i form af et kvartalsvist udbytte på DKK 9 pr. aktie samt aktietilbagekøb på DKK 652 mio.

·         I forbindelse med resultatet for 3. kvartal 2017 vil PANDORA udbetale et kvartalsvist udbytte på DKK 9 pr. aktie til aktionærerne (svarende til DKK 1 mia.)

·         De finansielle forventninger for 2017 er uændrede, men omsætningen for helåret forventes nu  at ligge i den lave ende af det tidligere udmeldte interval på DKK 23-24 mia.

I forbindelse med resultaterne for 3. kvartal udtaler PANDORAs CEO Anders Colding Friis:
"Resultatet for 3. kvartal stemmer overens med vores forventninger, hvor den underliggende udvikling er en blanding af såvel positive som negative resultater. De fleste af vores primære vækstmarkeder, herunder Tyskland, Italien, Australien og Kina, fortsætter den stærke udvikling med tocifrede vækstrater, hvorimod detailmiljøet i USA, samt en negativ kursudvikling fra den amerikanske dollar, fortsat er en udfordring".

TELEFONKONFERENCE
Der afholdes i dag kl. 11.00 en telefonkonference for investorer og finansanalytikere, som kan følges på www.pandoragroup.com. Den tilhørende præsentation vil være tilgængelig på hjemmesiden en time inden telekonferencen.

Investorer og analytikere bedes benytte følgende telefonnumre:
Danmark: +45  35 44 55 83
Storbritannien: +44 (0) 203 194 0544
USA:  +1 855 269 2604

NY DATO FOR KAPITALMARKEDSDAG
Datoen for PANDORAs Kapitalmarkedsdag er blevet ændret fra den 13. december 2017 til den 16. januar 2018. Lokationen samt tidspunktet er uændret.

FINANSKALENDER FOR 2017
14. november 2017                                                PANDORAs aktier handles eksklusive udbytte
16. november 2017                                                Udbetaling af kvartalsvis udbytte
23. november 2017                                                Udbetaling af kvartalsvis udbytte for ADR-indehavere

Martin Kjærsgaard Nielsen
Head of Media Relations, Corporate Communications
mnie@pandora.net

Brian Granberg
brgr@pandora.net

PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker af høj kvalitet til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 100 lande fordelt på seks kontinenter via ca.  7.700 forhandlere,  herunder mere end 2.300 konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan omkring 23.800 medarbejdere, hvoraf 13.200 arbejder i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på Nasdaq Copenhagen. I 2016 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 20,3 mia. (ca. EUR 2,7 mia.).