PANDORA OVERGÅR DE FINANSIELLE FORVENTNINGER TIL 2013

PANDORA OVERGÅR DE FINANSIELLE FORVENTNINGER TIL 2013

January 17, 2014

På baggrund af de præliminære resultater for 2013, blev PANDORAs omsætning cirka DKK 9,0 mia. (tidligere forventet: cirka DKK 8,6 mia.) og EBITDA marginen blev omkring 32% (tidligere forventet: cirka 30%). Præliminær omsætning for 4. kvartal 2013 var cirka DKK 2,8 mia., svarende til en stigning på cirka 30% (cirka 36% i lokal valuta) sammenlignet med 4. kvartal 2012. EBITDA-marginen for kvartalet var cirka 33%.

Omsætningen oversteg den tidligere finansielle forventning primært grundet bedre julesalg i 4. kvartal, ligesom der åbnedes flere Konceptbutikker end forventet mod slutningen af året. PANDORA åbnede i 2013, 205 Konceptbutikker, mod tidligere forventet 195 åbninger. Omsætningen for 4. kvartal steg på tværs af alle større regioner, på trods af negativ påvirkning fra valutakursudviklingen, og alle regioner bidrog med betydelig vækst.

PANDORAs CEO Allan Leighton udtaler: "Efter en stærk afslutning på året, med bedre end forventet julesalg, ender vi 2013 med en omsætningsvækst på omkring 35% og med en betydelig bedre lønsomhed i forhold til 2012."

I 4. kvartal 2013 fortsatte det stærke, direkte sammenlignelige salg ud af PANDORAs Konceptbutikker med vækstrater i forhold til 4. kvartal 2012 på henholdsvis 5,1% i USA, 17,9% i Storbritannien, 5,7% i Tyskland og 25,5% i Australien.

Bruttomarginen for 2013 blev cirka 67% (4. kvartal 2013: cirka 68%), sammenlignet med 66,6% i 2012. Driftsomkostninger som procent af omsætningen udgjorde cirka 37% for 2013 (4. kvartal 2013: cirka 36%), sammenlignet med 44,4% i 2012.

Anlægsinvesteringerne for 2013 var cirka DKK 300 mio. mod tidligere forventet DKK 400 mio. Det mindre end forventede beløb til anlægsinvesteringer for året, skyldes en udskydelse af omkostninger til 2014, relateret til ekspansionen af produktionskapacitet i Thailand. Beløbet er eksklusive engangsbetalingen på DKK 190 mio., som relaterer sig til købet af immaterielle rettigheder fra Trollbeads A/S, og investeringen vedrørende købet af distributøren i Brasilien.

Årsrapporten for 2013 vil blive offentliggjort den 18. februar 2014, hvor selskabets ledelse vil oplyse yderligere detaljer om regnskabet.

PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker fremstillet af ædle materialer og til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 70 lande fordelt på seks kontinenter via ca. 10.300 forhandlere, herunder ca. 1,000 Konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan over 7.300 medarbejdere, hvoraf 5.200 arbejder i Gemopolis i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen. I 2012 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 6,7 mia. (ca. EUR 900 mio.). For yderligere oplysninger se www.pandoragroup.com

For yderligere spørgsmål, kontakt venligst:

Jakob Risom Langelund