PANDORA OFFENTLIGGØR ÅRSRESULTAT FOR 2013

PANDORA OFFENTLIGGØR ÅRSRESULTAT FOR 2013

February 18, 2014
  • Koncernomsætningen udgjorde DKK 9.010 mio. i 2013 mod DKK 6.652 mio. i 2012, svarende til en stigning på 35,4%:
    • Omsætningen i Nord- og Sydamerika steg med 25,5% (en stigning på 30,0% i lokal valuta)
    • Omsætningen Europa steg med 47,9% (en stigning på 49,9% i lokal valuta)
    • Omsætningen i Asien og Stillehavsområdet steg med 37,1% (en stigning på 46,6% i lokal valuta)
  • Bruttomarginen lå på 66,6% i 2013, hvilket var uændret i forhold til 2012
  • EBITDA steg med 73,8% til DKK 2.881 mio. i 2013, svarende til en EBITDA-margin på 32,0% i forhold til 24,9% i 2012
  • EBIT steg med 81,8% til DKK 2.681 mio. i 2013, svarende til en EBIT-margin på 29,8% i forhold til 22,2% i 2012
  • Årets resultat steg med 84,7% til DKK 2.220 mio. i 2013 mod et resultat på DKK 1.202 mio. i 2012
  • Frit cash flow udgjorde DKK 1.956 mio. i 2013 mod DKK 1.151 mio. i 2012
  • Bestyrelsen foreslår, at der for regnskabsåret 2013 udbetales udbytte på DKK 6,5 pr. aktie, svarende til en udbytteprocent på 37,1%, og foreslår, at der annulleres 2.027.438 aktier, svarende til 1,6% af den samlede aktiekapital
  • PANDORA vil i dag påbegynde et nyt aktietilbagekøbsprogram for op til DKK 2.400 mio., som skal gennemføres i 2014 med det hovedformål at reducere Selskabets aktiekapital på generalforsamlingen i 2015

I forbindelse med offentliggørelsen af resultatet for 2013 udtaler CEO Allan Leighton:

"2013 har været et stærkt år for PANDORA. Vi opnåede vores højeste omsætning nogensinde og forbedrede vores lønsomhed. Resultaterne kunne henføres til fremgang i alle hovedregioner. Vores globale butiksnetværk blev forbedret, og helårseffekten af vores nye lanceringsstruktur blev realiseret med syv stærke produktkollektioner."

RESULTATFORVENTNINGER
Efter et succesfuldt år i 2013 forventer PANDORA fortsat vækst i 2014. Omsætningen forventes at stige til over DKK 10,0 mia. som følge af vækst i det direkte sammenlignelige salg i de eksisterende butikker, en udvidelse af det globale butiksnetværk og yderligere ekspansion i PANDORAs nye markeder. EBITDA-marginen forventes at stige fra 32% i 2013 til ca. 35% i 2014, påvirket af fortsatte investeringer i infrastruktur. Stigningen omfatter en forventet gevinst fra lavere sikrede råvarepriser sammenlignet med 2013.

Anlægsinvesteringerne forventes at udgøre ca. DKK 550 mio., som omfatter ekspansionen af produktionsanlægget i Thailand med henblik på at forberede produktionen på den fremtidige efterspørgsel.

FORVENTNINGER TIL 2014

Helåret 2013
Realiseret
Helåret 2014
Forventet
Omsætning, DKK mia. 9,0 >10,0
EBITDA-margin 32,0% ca. 35%
Anlægsinvesteringer, DKK mio. 490 ca. 550
Effektiv skatteprocent 19% ca. 20%

PANDORA planlægger at fortsætte med at udvide sit butiksnetværk og forventer at tilføje mere end 175 nye Konceptbutikker i 2014.

UDBYTTE
Som tidligere udmeldt er det bestyrelsens mål at opretholde et stabilt og herefter stigende nominelt udbytte pr. aktie med udbyttet for 2011 på DKK 5,5 pr. aktie som udgangspunkt. Efter at have opnået et solidt overskud i 2013 foreslår bestyrelsen, at der udbetales udbytte på DKK 6,5 pr. aktie for året.

PANDORA-aktien handles eksklusive udbytte dagen efter generalforsamlingen den 19. marts 2014. Der vil automatisk blive udbetalt udbytte via VP Securities den 25. marts 2014.

AKTIETILBAGEKØBSPROGRAM FOR 2013
I forbindelse med Selskabets Årsrapport 2012 lancerede PANDORA et aktietilbagekøbsprogram, hvorunder Selskabet forventede at tilbagekøbe egne aktier for et beløb på op til DKK 700 mio. i 2013. Pr. 31. december 2013 havde Selskabet købt i alt 3.356.098 aktier, svarende til en transaktionsværdi på DKK 699.999.659 og en gennemsnitlig købspris på DKK 208,58. Pr. 31. december 2013 ejede PANDORA i alt 3.539.023 egne aktier, svarende til 2,7% af aktiekapitalen.

På den ordinære generalforsamling vil bestyrelsen foreslå en nedsættelse af Selskabets aktiekapital med et nominelt beløb på DKK 2.027.438, ved annullering 2.027.438 egne aktier af nominelt DKK 1, svarende til 1,6% af aktiekapitalen.

1.511.585 egne aktier svarende til 1,2% af den samlede aktiekapital, vil blive anvendt til at opfylde de forpligtelser, der er opstået som følge af aktieoptionsprogrammer til medarbejdere.

NYT AKTIETILBAGEKØBSPROGRAM FOR 2014
PANDORAs bestyrelse har besluttet at iværksætte et tilbagekøbsprogram ("Programmet") i 2014, hvorunder Selskabet forventer at tilbagekøbe egne aktier for et beløb på op til DKK 2.400 mio. I henhold til beslutning truffet på en ekstraordinær generalforsamling den 17. september 2010 er PANDORAs bestyrelse bemyndiget til at erhverve egne aktier på vegne af Selskabet til en samlet nominel værdi på op til 10% af PANDORAs aktiekapital indtil 17. september 2015 ("Bemyndigelsen"). Formålet med aktietilbagekøbet er at nedbringe PANDORAs aktiekapital og opfylde de forpligtelser, der måtte opstå i forbindelse med aktieoptionsprogrammer for Selskabets medarbejdere. Bestyrelsen agter på generalforsamlingen i 2015 at fremsætte forslag til PANDORAs aktionærer om, at PANDORAs aktiekapital reduceres med det antal aktier, der er købt under Programmet. PANDORA kan også bruge de aktier, der er købt under Programmet, til at opfylde de forpligtelser, der måtte opstå i forbindelse med Selskabets aktieoptionsprogrammer udstedt til medarbejdere i 2014. Den samlede forpligtelse for 2014-programmet forventes at udgøre ca. 240.000 aktier. Aktietilbagekøbsprogrammet ophører senest den 31. december 2014.

Programmet implementeres i henhold til bestemmelserne i Europa-Kommissionens forordning nr. 2273/2003 af 22. december 2003 ("Safe Harbour"), som beskytter børsnoterede selskaber mod overtrædelse af lovgivning om insiderhandel i forbindelse med aktietilbagekøb.

PANDORA har udpeget Nordea Bank Danmark A/S ("Nordea") som Lead Manager for Programmet. I henhold til særskilt aftale med Selskabet vil Nordea tilbagekøbe aktier på vegne af PANDORA og træffe beslutninger om handel med PANDORAs aktier uafhængigt af og uden indflydelse fra PANDORA.

PANDORA kan til enhver tid afslutte Programmet. Hvis Selskabet træffer beslutning om at afslutte Programmet, skal PANDORA give meddelelse herom, og Nordea vil som følge heraf ikke længere være berettiget til at købe aktier på vegne af PANDORA.

Tre fonde, der kontrolleres af Axcel Management A/S, som i dag tilsammen ejer 17,6% af den samlede aktiekapital i PANDORA, samt PEWIC og Christian Algot Enevoldsen med deres respektive aktiekapital har forpligtet sig til at deltage i Programmet på et forholdsmæssigt grundlag med henblik på at sikre, at det nuværende free float ikke reduceres. Deltagelsen er planlagt således, at Axcel-fondene, såvel som PEWIC og Christian Algot Enevoldsen, på hver handelsdag vil sælge et antal PANDORA-aktier til den volumenvægtede gennemsnitskurs, som aktierne blev købt til under Programmet i markedet på den pågældende handelsdag.

Programmet vil blive implementeret i henhold til Bemyndigelsen inden for følgende rammer:

• Den maksimale købesum for tilbagekøbte PANDORA-aktier i Programmets løbetid er DKK 2.400 mio.
  • Programmet vil ophøre senest den 31. december 2014, og der vil blive købt maksimalt 9.475.303 PANDORA-aktier under Programmet, som — på datoen for offentliggørelsen af denne årsrapport — sammen med Selskabets beholdning af egne aktier på 3.539.023 aktier vil svare til 10% aktierne udstedt i PANDORA
  • Det maksimale antal aktier, der skal købes pr. handelsdag i markedet, vil svare til 25% af den gennemsnitlige daglige omsætning af aktier i Selskabet, der er handlet på NASDAQ OMX Copenhagen i de foregående 20 handelsdage
  • Aktierne kan ikke købes til kurser, der er højere end de to følgende kurser:
    1. Kursen på den seneste uafhængige handel
    2. Kursen på det højeste uafhængige bud på NASDAQ OMX Copenhagen

Selskabet vil ugentligt udstede en meddelelse om de transaktioner, der er foretaget under Programmet.

ÅRSRAPPORT 2013
PANDORAs årsrapport 2013 er blevet offentliggjort i dag og kan downloades fra Investor-afsnittet på hjemmesiden, www.pandoragroup.com.

TELEFONKONFERENCE
Der afholdes i dag kl. 10.00 en telefonkonference for investorer og finansanalytikere, som kan følges på Selskabets hjemmeside: www.pandoragroup.com. Den tilhørende præsentation vil være tilgængelig på hjemmesiden en time inden telekonferencen.

Investorer og analytikere bedes benytte følgende telefonnumre:

Danmark: +45 3272 8018
Storbritannien (internationalt): +44 0 1452 555 131
USA: +1 866 682 8490

For at sikre, at telefonkonferencen begynder rettidigt, bedes deltagerne ringe på det relevante nummer fem minutter inden det planlagte starttidspunkt. Når der ringes ind til telefonkonferencen, skal bekræftelseskoden 46822236 angives.

PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker fremstillet af ædle materialer og til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 80 lande fordelt på seks kontinenter via ca. 10.300 forhandlere, herunder ca. 1.100 Konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan over 8.500 medarbejdere, hvoraf 5.900 arbejder i Gemopolis i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen. I 2013 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 9,0 mia. (ca. EUR 1,2 mia.). For yderligere oplysninger henvises til www.pandoragroup.com.

For yderligere spørgsmål, kontakt venligst:

Jakob Risom Langelund