DELÅRSRAPPORT, 1. KVARTAL 2015 - PANDORA ØGER OMSÆTNINGEN MED 36,8% DREVET AF STÆRK UDVIKLING PÅ TVÆRS AF ALLE REGIONER

May 12, 2015

• Koncernomsætningen udgjorde DKK 3.547 mio. i 1. kvartal 2015, svarende til en stigning på 36,8%, eller 22,3% i lokal valuta, i forhold til 1. kvartal 2014:
    • Omsætningen i Nord- og Sydamerika steg med 34,4% (en stigning på 12,8% i lokal valuta)
    • Omsætningen i Europa steg med 33,2% (en stigning på 28,5% i lokal valuta)
    • Omsætningen i Asien og Stillehavsområdet steg med 55,6% (en stigning på 34,9% i lokal valuta)
    • Omsætningen fra konceptbutikker udgjorde 54,9% af den samlede omsætning og steg med 47,4%
  • Bruttomarginen steg til 71,1% i 1. kvartal 2015 fra 69,1% i 1. kvartal 2014
  • EBITDA steg med 39,3% til DKK 1.305 mio. i 1. kvartal, svarende til en EBITDA-margin på 36,8% i forhold til 36,1% i 1. kvartal 2014
  • Periodens resultat udgjorde DKK 383 mio., negativt påvirket af ekstraordinære skatteudgifter samt finansielle omkostninger på DKK 385 mio., mod et resultat på DKK 704 mio. i 1. kvartal 2014
  • I 1. kvartal 2015 udgjorde det frie cash flow DKK 990 mio. mod DKK 1.049 mio. i 1. kvartal 2014
  • I 1. kvartal 2015 tilbagekøbte PANDORA 943.668 egne aktier til en samlet værdi på DKK 569 mio. som led i det igangværende aktietilbagekøbsprogram på DKK 3,9 mio., svarende til 0,7% af den samlede aktiekapital.

RESULTATFORVENTNINGER TIL 2015
Primært som følge af valutakursændringer, har PANDORA besluttet at øge forventningerne til årets omsætning til mere end DKK 15,0 mia. (fra tidligere forventet mere end DKK 14,0 mia.), samt at øge forventningerne til anlægsinvesteringer til DKK 900 mio. (fra tidligere forventet DKK 800 mio.). Baseret på nuværende valutakurser, forventer PANDORA en medvind for omsætningen på ca. 10% fra valuta i forhold til 2014. Dette skal sammenlignes med en forventet medvind på 3-5% i februar 2015, i forbindelse med annonceringen af Selskabets årsrapport for 2014. Forventningerne til EBITDA-marginen er uændrede, og der forventes fortsat en EBITDA-margin på ca. 37%. Alle forventninger er baseret på de nuværende valutakurser.

Som følge af forliget indgået med de danske skattemyndigheder den 7. maj 2015, jf. Selskabsmeddelelse nr. 237, forventes den effektive skatteprocent for 2015 at blive ca. 30% mod tidligere forventet ca. 20%. Eksklusive en engangsudgift på DKK 364 mio., relateret til forliget, som angår årene 2009-2014, forventes den effektive skatteprocent for 2015 at være ca. 22%.

Helåret 2015
 Nye forventninger
Helåret 2014
Realiseret
Omsætning, DKK mia. >15,0 11,9
EBITDA-margin ca. 37% 36,0%
Anlægsinvesteringer, DKK mio. ca. 900 455
Effektiv skatteprocent ca. 30% 20%

PANDORA planlægger at fortsætte udvidelsen af butiksnetværket og forventer nu at tilføje mere end 325 nye konceptbutikker i 2015 mod tidligere forventet mere end 300.

I forbindelse med resultaterne for 1. kvartal udtaler PANDORAs CEO Anders Colding Friis:
"Vi har igen fået en god start på året med tocifrede vækstrater i såvel alle de geografiske regioner som i alle produktkategorier. Omsætningsfremgangen er drevet af kraftig vækst i det direkte sammenlignelige salg ud af butikkerne på mange af markederne samt den fortsatte udvidelse af vores netværk af konceptbutikker. Endvidere er lønsomheden i selskabet fortsat yderst stærk, hvilket også kan ses ved det stærke cash flow, der blev genereret i første kvartal."

TELEFONKONFERENCE
Der afholdes i dag kl. 10.00 en telefonkonference for investorer og finansanalytikere, som kan følges på Selskabets hjemmeside: www.pandoragroup.com. Den tilhørende præsentation vil være tilgængelig på hjemmesiden en time inden telekonferencen

Investorer og analytikere bedes benytte følgende telefonnumre:
Danmark: +45 3272 8018
Storbritannien (internationalt): +44 0 1452 555 131
USA: +1 866 682 8490

For at sikre, at telefonkonferencen begynder rettidigt, bedes deltagerne ringe på det relevante nummer fem minutter inden det planlagte starttidspunkt. Når der ringes ind til telefonkonferencen, skal bekræftelseskoden 31028798 angives.

PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker fremstillet af ægte metaller og til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 90 lande fordelt på seks kontinenter via ca. 9.600 forhandlere, herunder mere end 1.400 konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan over 12.400 medarbejdere, hvoraf ca. 8.600 arbejder i Gemopolis i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på NASDAQ Copenhagen. I 2014 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 11,9 mia. (ca. EUR 1,6 mia.). For yderligere oplysninger henvises til www.pandoragroup.com.

Mobil 3045 6719
Director, Group Communications