DELÅRSRAPPORT FOR 1. KVARTAL 2014 - OMSÆTNINGSFREMGANG PÅ 30% DREVET AF EN FORTSAT POSITIV UDVIKLING PÅ TVÆRS AF ALLE REGIONER

May 13, 2014
  • Koncernomsætningen udgjorde DKK 2.592 mio. i 1. kvartal 2014, svarende til en stigning på 29,5%, eller 34,0% i lokal valuta, i forhold til 1. kvartal 2013:
    • Omsætningen i Nord- og Sydamerika steg med 10,7% (en stigning på 16,2% i lokal valuta)
    • Omsætningen i Europa steg med 49,2% (en stigning på 48,3% i lokal valuta)
    • Omsætningen i Asien og Stillehavsområdet steg med 54,3% (en stigning på 71,9% i lokal valuta)

• Bruttomarginen steg til 69,1% i 1. kvartal 2014 fra 65,6% i 1. kvartal 2013

• EBITDA steg med 45,7% til DKK 937 mio. i 1. kvartal, svarende til en EBITDA-margin på 36,1% i forhold til 32,1% i 1. kvartal 2013

• EBIT udgjorde DKK 887 mio. i kvartalet, svarende til en stigning på 48,1% og en EBIT-margin på 34,2% mod 29,9% i 1. kvartal 2013

• Periodens resultat udgjorde DKK 704 mio. mod DKK 438 mio. i 1. kvartal 2013

• I 1. kvartal 2014 udgjorde det frie cash flow DKK 1.049 mio. (inklusive en ekstraordinær moms-tilbagebetaling i Tyskland på DKK 259 mio.) mod DKK 406 mio. i 1. kvartal 2013

• I 1. kvartal 2014 tilbagekøbte PANDORA 902.530 egne aktier til en samlet værdi på DKK 317 mio. som led i det igangværende aktietilbagekøbsprogram på DKK 2,4 mia.

OPDATERET FORVENTNINGER TIL 2014
Efter en god start på 2014, har PANDORA besluttet at øge forventningerne til årets omsætning til mere end DKK 10,5 mia. (fra tidligere forventet mere end DKK 10,0 mia.). Forventningerne til EBIDTA-marginen er uændret og forventes forsat at blive ca. 35%.

Helåret 2014
Forventet
Helåret 2013
Realiseret
Omsætning, DKK mia. >10,5 9,0
EBITDA-margin ca. 35% 32,0%
Anlægsinvesteringer, DKK mio. ca. 550 490
Effektiv skatteprocent ca. 20% 19%

PANDORA planlægger at fortsætte udvidelsen af butiksnetværket og forventer nu at tilføje mere end 225 nye konceptbutikker i 2014, mod tidligere forventet mere end 175.

I forbindelse med offentliggørelsen af resultatet for 1. kvartal 2014 udtaler CEO Allan Leighton:
"Det glæder os, at vi med en vækst i omsætningen på 30% i 1. kvartal fortsætter de gode takter i 2014. Vi har oplevet fremgang i alle regionerne med tocifrede vækstrater, primært drevet af vækst i det direkte sammenlignelige salg, som var positivt påvirket af en god modtagelse af alle vores nye kollektioner, samt opfyldning af lagre som følge af et succesfuldt julesalg i 2013. Vores opjustering af forventningerne til omsætningen afspejler udviklingen i kvartalet, men også en forventning om at væksten i resten af året vil være mere moderat."

TELEFONKONFERENCE
Der afholdes i dag kl. 10.00 en telefonkonference for investorer og finansanalytikere, som kan følges på Selskabets hjemmeside: www.pandoragroup.com. Den tilhørende præsentation vil være tilgængelig på hjemmesiden en time inden telekonferencen.

Investorer og analytikere bedes benytte følgende telefonnumre:
Danmark: +45 3272 8018
Storbritannien (internationalt): +44 0 1452 555 131
USA: +1 866 682 8490

For at sikre, at telefonkonferencen begynder rettidigt, bedes deltagerne ringe på det relevante nummer fem minutter inden det planlagte starttidspunkt. Når der ringes ind til telefonkonferencen, skal bekræftelseskoden 23797392 angives.

PANDORA designer, fremstiller og markedsfører håndforarbejdede og moderne smykker fremstillet af ædle materialer og til tilgængelige priser. PANDORAs smykker sælges i mere end 80 lande fordelt på seks kontinenter via ca. 10.000 forhandlere, herunder mere end 1.100 konceptbutikker.

PANDORA blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. PANDORA beskæftiger på verdensplan over 9.000 medarbejdere, hvoraf 6.800 arbejder i Gemopolis i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker. PANDORA er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen. I 2013 udgjorde PANDORAs samlede omsætning DKK 9,0 mia. (ca. EUR 1,2 mia.). For yderligere oplysninger henvises til www.pandoragroup.com.

For yderligere information:

Telefon +45 3673 8213